Recenze: Swedish House Mafia - Take one

Recenze: Swedish House Mafia - Take one

16. 12. 2010  |  Autor: Martinez  |  Komentáře (16)
Nestává se často, abychom na naších stránkách uveřejňovali filmovou recenzi. Pokud se ovšem jedná o film, který pojednává o v současnosti asi nejpopulárnějším uskupení na poli house music, musíme udělat výjimku.
Během uplynulých dvou let cestoval švédský režisér Christian Larson po světě a sbíral materiály pro dokumentární film o djích Steve Angello, Sebastian Ingrosso a Axwell.

Jak již bylo řečeno, Larsonův dokument vznikal více jak dva roky. Celkově zachycuje 253 vystoupení Swedish house mafia ve 23 zemích světa. Celý dokument začíná tvorbou tracku Leave the Word behind, na kterém se spolu s Angellem, Ingrossem a Axwellem podílel i holandský Laidback Luke. Track byl představen na Winter Music Conference v Miami a diváci mohou vidět exkluzivní náhled do zákulisí, nervozitu jednotlivých členů SHM anebo sdílenou radost z dobře odvedené práce. Na začátku dokumentu také můžeme nahlédnout zvlášť na každého DJe. Osobně na mně někdy chování Angella s Ingrossem působí tak, jako že jsou to rozmazlené hvězdy, kterým se stále něco nelíbí. Axwell naopak působí jako kliďas a vtipálek a jeho oblíbená věta „Whats up Whats up, you wanna party, whats up“, kterou zásobuje přítomné ženy, působí vždy velmi vtipně. Jedno se ale musí nechat. Část dokumentu, věnovaná tracku Leave the Word behind a Miami v sobě skrývá neuvěřitelnou energii a záběry dovádějících lidí vás rozhodně nenechají jen tak sedět na židli. Film také zachycuje část aféry, kterou zaznamenal Steve Angello s dědičkou hotelového impéria, Paris Hilton. Paris se zřejmě nelíbilo Angellovo vystoupení v jednom podniku v Los Angeles a chtěla nechat zahrát něco jiného. Vznikla tak potyčka, na jejímž konci byla šarvátka mezi Stevem a přítelem Paris Hilton a bodyguardy.

V další části dokumentu se dozvíme, jak se jednotliví interpreti dostali k DJingu a skládání hudby a jaké byly jejich začátky. Zatím co Angello a Ingrosso měli k hudbě skutečně blízko, Axwellovo původní povolání mělo být farmář. Pro všechny začínající DJs, kteří někdy nevidí možnost dostat se někam výše ve svém počínání, může být menší vzpruhou zpověď Sebastiana Ingrossa, který se přizná, že začínal hrát v jedné Stockholmské pizzerii. Přes vystoupení v londýnské Brixton academy se dokument přesouvá na holandský Mystery Land. Zde se promotér párty ale moc nevytáhl, protože členy SHM posadil do autobusu s normálními návštěvníky párty. Vtipná je pak odpověď Sebastiana Ingrosso, který na otázku, proč nevystupuje SHM častěji v Holandsku a vybrali si pouze Mystery Land, odpovídá, že Mystery Land si vybrali proto, protože jim promotér nabídl hodně peněz a hlavní čas na main stage. Co určitě zaujme každého při sledování dokumentu, tak to jsou situace, kdy si DJs před každým vystoupením připravují své vlastní edity tracků tak, aby co nejlépe působily na publikum.

shm

Druhá polovina dokumentu začíná na Ibize, proslulém letním party ostrově. Po úspěšném létě se ale členové SHM rozdělí a každý se věnuje svým sólo vystoupením a své vlastní produkci. Režisér tak cestoval s každým Djem zvlášť a my můžeme vidět i odvrácenou stranu popularity a neustálého cestování. Je to samota, přesouvání z místa na místo a nepřetržitý pobyt v hotelových pokojích. Steve Angello nás také nechá nahlédnout do svého domu v Los Angeles a nutno říci, že si rozhodně nežije špatně.

Závěr dokumentu TAKE ONE je věnovaný vzniku asi nejznámějšího tracku od těchto tří švédů. Můžeme se tak dozvědět, kdo přišel s nápadem na jednoduchou, ale chytlavou melodii tracku One a jak to vlastně vypadalo ve studiu, při jeho vzniku. Úplný závěr pak je věnovaný opět Winter Music Conference v Miami, kde v březnu 2010 byl track ONE představen a ze Swedish House Mafia udělal hudební fenomén současnosti.

Pokud mám zhodnotit celý dokument, musím rozhodně pochválit skvělý nápad. Určitě nejsem jediný, kdo rád nahlédne do zákulisí a soukromí těchto djských hvězd. Co mě trochu zklamalo, je délka dokumentu. Ten má jen zhruba 45 minut a myslím si, že by diváci určitě ocenili více. Také bych ocenil větší pohled do minulosti a začátků členů SHM,  což by mohlo začínajícím DJům dodat energii do jejich další práce a snahy. Celkově však doporučuji objednání tohoto filmu a pokud možno i s dalšími originálními produkty od Swedish house Mafia, jako je album Until One, kniha Until One, vinyl a další. Jedná se totiž o sběratelské kousky, které určitě v budoucnu ocení nejeden znalec.