Gwerkova je jméno, které nemohlo v poslední době uniknout vaší pozornosti, zajímáte-li se o ambientní a atmosférickou hudbu. Přesně taková totiž hudba této trojice je. Tvoří ji Zsuzsi (zpěv), Gaspi (kytara) a Jani (synth) a vzešli z bratislavského sídliště Petržalka, opájeného především v hip-hopových kruzích. Po krátkých pokusech o electro folk či pop se kapela právě po příchodu producenta Janiho ustálila v ambientní a experimentální poloze, která jí velmi sluší a uším posluchačů evidentně imponuje. Pro mě osobně bylo usvědčujícím corpus delicti vystoupení na letošní Pohodě, kde se stali jedním z největších objevů tohoto ročníku. Jejich hudba je v pravém smyslu snová a magická. Unáší vás na vlnách jemné elektroniky, líného hraní na kytaru a především díky nádhernému zpěvu Zsuzsi. Tohle je koncert pro všechny fajnšmekry.
Gwerkova v této podobě funguje od roku 2010, a v témže roce jim také vyšlo na ExitLabelu debutové
EP 6 Ears. Na kontě však mají už i plnohodnotné album
Nada. Těšme se na jeho live předvedení v pražském Jazz Docku, kde se kapela ukáže 9.12. úderem desáté večerní. EP si můžete zadarmo stáhnout na
tomto odkazu a nechat se tak vtáhnout do světa Gwerkové.
Další lahůdkou tohoto večera bude český, dnes již dobře známý projekt Mythematica, za nímž stojí Daniel Špaček. Jeho osobitý přístup činí hudbu Mythematicy podobně exstatickou jako v případě Gwerkové. Příjemná kombinace ambientních a psychedelických prvků, v níž můžeme najít odkazy např. na Briana Ena, sonické impresionisty Boards of Canada či Air, je pohlazením pro vytříbený sluch. V Jazz Docku vystoupí spolu s violoncellistkou původem z Británie, Lucy Fillery, jejíž jméno vám může být povědomé z kapel Colorfactory či Ohm Square.