Jen u málokoho byl hudební vývoj za necelých 6 let tak dobře čitelný jako u Bena Frosta, který vystoupí 22. 10. v MeetFactory. Jeho desky Music For Sad Children a Steelwound, vykazují ještě silné prvky ambientu. Jak hluboko ale Frosta proměnil jeho exit na Island už názorně dokládají vynikající By The Throat a Theory Of Machines.
Pouť a misi, kterou Frost na Islandu vede, by se daly popsat na několika stránkách. V souvislosti s tímhle prťavým státem nepřestane udivovat, jak velkou inspirační sílou země o 350 000 obyvatelích disponuje. Frost po svém příjezdu spoluzaložil label Bedroom Community, podílel se či pracoval na několika OST – mezi těmi nejvýznamnějšími hlavně soundtrack pro remake Tarkovského Solaris (společně s legendou ambientu Brianem Eno a Danielem Bjarnasonem). A v neposlední řadě spolupracoval s Björk.
Ale zpět k deskám. Je v nich všechno. Kdo miluje Roberta Henkeho a jeho Signal To Noise, najde se tam (Killshot).
Kdo ujíždí na Fuck Buttons a jejich neuvěřitelné Street Horrrsing, neztratí se. Merzbow a Aphex Twin? No problem, sir.
Fanoušci Susumu Yokoty? Žádný strach – ten tam je taky, stejně jako Biosphere.
Na obou deskách se totiž dá najít celá paleta zvuků. Skladba O God Protect Me (By The Throat) má v pozadí výdechy člověka napojeného na respirátor a monitor srdečního tepu, Karpathians z téže desky je zase prošpikovaná vrčením rozzuřených vlků. Ben Frost si libuje v extrémních životních polohách a tentýž pocit přenáší do své hudby. Je ale pravda, že ani jednu z desek si zřejmě při svých pravidelných deseti kilometrech nepustíte. Chce to třepotající se víčka, tmu a soustředění.
Vedle syrových a surových zvuků nezapomíná Frost ani na své producentské povinnosti: pro nahrávání By The Throat si pozval islandský smyčcový kvartet Amiina, který mimo jiné doprovází další slavné ostrovany Sigur Rós. Amiina a také skladatel klasické hudby Nico Muhly se starají o přívětivější tvář desky.
Z reportů Frostových koncertů, které jsem měl příležitost si přečíst vyplývá jedno a totéž: zážitek je to veskrze fyzický než hudební, s průniky vytržení. Transcendence, která bolí.