“Velký zájem o všechny koncerty i představení během prvního ročníku nám ukázal, že pro podobný festival je u nás místo,” říká na úvod dramaturg Josef Sedloň.
“Podruhé proto nabídneme rozsáhlejší program - a to ještě nejsou všechna jména uzavřena. Jde o hudebníky, kteří představují to nejzajímavější ze současné scény,” pokračuje Josef Sedloň.
V Centru současného umění
DOX,
Cross Clubu,
Chrámu
u Salvátora a
Paláci
Akropolis tak vystoupí například francouzsko-belgický snový, elektroakustický, skladatel a pianista
Sylvain Chauveau, zakladatelka Hidden Orchestra, britská klavíristka a houslistka
Poppy Ackroyd, křehká belgická folkově-ambientní písničkářka
Chantal Acda, pařížský skladatel a pianista
Quentin Sirjacq, britský producent
Throwing Snow spojující klubové rytmy s postrockem a folkem, dále hlavní postavy zvukově avantgardního australského vydavatelství Room40
Lawrence English,
John Chantler a
Heinz Riegler, zástupci berlínského labelu Monkeytown
Alex Banks a
Dark Sky hrající inovativní elektroniku na pomezí taneční a experimentální hudby, německý beatmaker
Kalipo a finské minimalistické dark popové duo
Femme En Fourrure. Festival zakončí německá formace
Brandt Brauer Frick, která svými naživo hranými klubovými groovy hledá duši ve strojovém rytmu techna. Z českých umělců se na festivalu Spectaculare představí v sólo projektech
Lenka Dusilová a
Beata Hlavenková a dále i
Clarinet Factory či
Zabelov Group.
Program, jehož hudební i divadelní část ještě není uzavřená, doplní workshopy a projekce filmů v biu Oko a kinu Světozor.
Vstupenky jsou již nyní v prodeji v pokladně Paláce Akropolis, v síti Ticketpro a Goout.cz.
Podrobné informace:
22. ledna do Centra současného umění DOX přijedou oslavit patnáct let existence australského labelu Room40 vydávající umělce z oblasti zvukové ambientní avantgardy jeho zakladatelé
Lawrence English,
John Chantler a
Heinz Riegler. Lawrence English spojuje hledačství experimentátora, um improvizátora i neobvyklé metody postavené na využívání nalezených zvuků, tzv. field recordings, z nichž splétá náladové hutné ambientní plochy plné držených tónů. Showcase nabídne i vystoupení v Londýně usazeného australského hudebníka Johna Chantlera, který s Englishem sdílí lásku k výpravám do světa abstraktně zvukových minimalistických krajin. Třetím zástupem bude Heinz Riegler - rakouský rodák, trvale usazený v Austrálii, který prozkoumává terapeutické účinky ambientní hudby. Jeho poslední album Sleep Health je fascinující koláž hypnotizujících rytmů, dronů a melodických motivů.
Ve Francii narozený a v Belgii žijící skladatel
Sylvain Chauveau, který rozezní
23. ledna unikátní prostory Chrámu u Salvátora, způsobil největší poprask, když společně se svým kolektivem Ensemble Nocturne oblékl nejznámější hity Depeche Mode do křehkého akustického hávu. Přestože se Chauveau ve svém kombinování elektroakustické hudby a ambientu často zašťiťuje nejrůznějšími koncepty, třeba zkoumáním ticha na minialbu S., výsledkem je vždy hudba, která žádné dodatečné vysvětlování nepotřebuje. Chauveau vždy dokáže skvěle balancovat na tenké hraně mezi snovým a magickým ambientem a nepatrným sentimentem.
Opět v Chrámu u Salvatora zazní v pondělí
26. ledna tvorba pařížského skladatele
Quentina Sirjacqa. Jeho delikátní klavírní improvizace spojují komorní hudbu a avantgardu s náladovým ambientem či postupy filmové hudby. Domácím zástupcem večera bude cenami ověnčená jazzová pianistka a skladatelka Beata Hlavenková známá například z projektu Eternal Seekers, která živě přestaví své koncepční album Theodoros.
Málokterý label posledních let zosobňuje ducha berlínské taneční kultury tak dobře jako label
Monkeytown. Značka, kterou založili populární Modeselektor, si drží vysokou laťku ve vydávání inovativní elektronické hudby, která stojí jednou nohou na tanečním parketu a druhou v experimentální oblasti. Monkeytown Records ale rozhodně nejsou jen Modeselektor nebo Moderat. Přesvědčí nás o tom ve středu
28. ledna v Paláci Akropolis aktuální hvězdy chytré elektroniky: anglický DJ a producent Alex Banks, jehož fantastický debut Illuminate patřil k nejzásadnějším elektronickým deskám roku 2014, a londýnské trio Dark Sky, které míchá hypnotické rytmy klubových stylů se zvláštní snivou atmosférou a příležitostnými vokály.
Skotská nujazzová úderka Hidden Orchestra se už v České republice stihla v posledních letech dostatečně proslavit.
29. ledna posílá do Paláce Akropolis svého zástupce - zakladatelku tělesa, skladatelku, klavíristku a houslistku
Poppy Ackroyd. Její sólové vystoupení doprovodí projekce předního anglickýho vizualisty VJ Lumen. V roli předkapeli pak vystoupí čeští nadstylový
Zabelov Group s ambientním zvukem akordeonu.
K současným plodným časům elektronické hudby patří i producenti, kteří sebevědomě propojují klubové rytmy s postupy post-rocku či folku.
30. ledna v Paláci Akropolis budou tento trend zastupovat anglický producent
Throwing Snow propojující eklektické postdubstepové beaty s ženskými vokály a německý zvukový čaroděj Kalipo, v jehož hudbě se lidské hlasy proplétají mezi houseovými beaty a neobvyklými nástroji jako kalimba. Oba v roce 2014 vydali výtečné debutové desky, na nichž redefinují moderní elektronické písničkářství.
Chantal Acda, která vystoupí ve středu
3. února v Paláci Akropolis, se cítí nejjistější v nejasném bodě, kde se stýká křehké folkové písničkářství, ambient s ozvuky klasické hudby a jemné náznaky popových melodií. Přestože Chantal Acda obratně míchá folk s ambientem a popem, její největší inspirací je Joni Mitchell - dost to prozrazuje o její skladatelské metodě, která prý výrazně vychází z jejího podvědomí a rozhodně není nijak cíleně řízená nebo zbytečně racionalizovaná. Svoji festivalovou premiéru si zde odbude také Lenka Dusilová – výrazná osobnost domácí hudební scény svobodně rozkročená mezi tradičnější popové formy a experimenty, zde tentokrát nabídne jijí křehčí a zároveň minimalističtější hudební polohu.
Chlad přichází ze severu a ve čtvrtek
4. února ho do Cross Clubu přiveze finské elektronické duo
Femme En Fourrure. Producent Juuso Malin a zpěvačka Sandra Tervonen excelují v mrazivém minimalistickém dark popu, který navazuje na tvorbu The Knife a Fever Ray. Na večeru v Crossu se představí také veterán post-dubstepové scény Synkro z Manchesteru, který skládá snové a náladově emotivní skladby s vždy originálními beaty, které čerpají inspiraci od jazzu přes soul až po techno.
Festival zakončí 6. února v Paláci Akropolis německá formace
Brandt Brauer Frick, které svými naživo hranými klubovými groovy hledá duši ve strojovém rytmu techna.
Dodal: Jiří Sedlák, ArtsMarketing.