Amsterdam je liberální město bohémských umělců, imigrantských komunit
i nečekaných hudebních překvapení. Mezi ně patří I Amsterdam Klezmer band spojující nevázanost pouličních muzikantů s precizností špičkových hráčů.
Skupinu založil roku 1996 saxofonista Job Chajes s holandskými spoluhráči. Zpěvák skupiny Alec Kopyt ale pochází z Ukrajiny. U nás je dobře znám díky svému působení se skupinou Poza, s níž v Praze dokonce natočil své první album.
Repertoár skupiny tvoří především klezmer, tedy hudba židovských venkovských kapel z Ukrajiny a Balkánu, jejíž kontinuitu na evropském kontinentě přetnul holocaust. Ve své původní formě to byla taneční hudba spřízněná s romskými i dalšími hudebními styly z Balkánu, pracovní náplní tradičních „klezmerbandů“ byly svatby židovských i nežidovských obyvatel. Klezmer prošel v posledních 20ti letech úspěšným revivalem především díky Klezmatics a dalším americkým skupinám.
Rodištěm Aleca Kopyta je černomořský přístav Oděsa, který byl v 19. století životem překypující metropolí. „Oděsa sice leží na Ukrajině, ale vznikla jako ruská pevnost v době tureckých invazí,“ vysvětluje Kopyt. „Před Sovětským svazem to byl svobodný bezcelní přístav, černomořský New Orleans
či Singapur. Dařilo se tu černému trhu, mafii, v přístavních krčmách jste mohli slyšet nejrůznější hudební styly. Což souviselo s pestrým složením obyvatelstva: žili zde Řekové, Romové, Arméni, Gruzínci. A bylo to promíchané i společensky: vedle židovských bankéřů tam žili židovští dělníci i židovští mafiáni.“
Kopyt bývá označován za „ukrajinského Toma Waitse“ především proto,
že má v repertoáru i srdceryvné balady. „Ty jsou sice původně ruské,
ale protože jsem Žid, mám nepsanou licenci na to, že cokoli hraju, je tím pádem klezmer. I kdybych hrál nacistické marše, bude to klezmer,
protože jsem Alec Kopyt.“