Životní příběh Pete Tonga, víte snad o  zajímavějším?

Životní příběh Pete Tonga, víte snad o zajímavějším?

16. 11. 2006  |  Autor: Jára  |  Komentáře (3)
Protože v listopadovém Xmagu vyjde DVD s filmem It´s All Gone Pete Tong, a mnohým lidem vlastně jméno Pete Tong nic neříká, nebo o něm ví jen velmi málo, rozhodl jsem se napsat článek o této významné osobnosti.
Když na britských ostrovech vyslovíte jméno Pete Tong , můžete se spolehnout, že 9 z 10 oslovených bude vědět o kom je řeč. Není totiž v Anglii snad více známá ikona taneční scény. Toto jméno je synonymem nejen pro fenomenálního DJe, ale také pro světoznámého producenta, DJe radia BBC 1, profesionálního speakera , rezidenta klubu Pacha a mnohé další profese.

Pete Tong se narodil se v červenci roku 1960 v Dartfordu a vystudoval King´s School v Rochesteru . A právě v období jeho studia se začíná rýsovat cesta, na kterou se vydá…tedy cesta hudby. Jelikož to byla doba hard rocku, Pete ze začátku zkoušel hrát na bicí v různých studentských kapelách. Zlom však přišel při jedné ze školních diskoték, kdy poprvé viděl naživo DJe, hrajícího ty největší tehdejší hudební šlágry. Petea naprosto uhranul způsob reprodukce hudby přes gramofony a usoudil, že si tak užije daleko více zábavy. Dokonce se rozhodl zvolit si DJing za své povolání a jak čas ukázal, rozhodl se správně.

pete tong

Za jeho prvními DJskými krůčky se musíme vydat do tichých příbřežních měst Caisteru a Prestatynu na akci Soul Weekenders , kde vystupoval vždy jako nejmladší DJ s tehdy velice old-school DJi známými jako Soul Funk Mafia . Tyto jeho první nesmělé krůčky ho brzy přivedli k práci redaktora magazínu Blues & Soul , kde také přišel poprvé do kontaktu s BBC Radio London . Tato krátká a zdánlivě zbytečná přestávka vně klubového života však přinesla záhy své ovoce. Pete si totiž rychle uvědomil, že jediný způsob jak se dostat do povědomí kluberů je rozjet svůj vlastní klub a vybudovat si vlastní scénu…a to doslova. Pete tak začal brzy hrát v klubu Family Function na známé Baker Street a simultánně s tím také bookovat kapely pro víkendové alternativní noci. Za zmínku stojí, že prvním projektem, kterému dohodl hraní byli, tehdy ještě neznámí, Culture Club.

Peteova talentu v tomto okrajovém žánru si všiml Peter Powell . Pozval ho do svého pořadu o taneční hudbě na Radiu 1 s názvem Peter Powell´s Show. Pete si tehdy uvědomil, že tzv. denní DJs nemají vůbec přehled o hudbě, která se momentálně v klubech hraje. Vyvaroval se tak přicházejícím nabídkám na hraní v rádiích uvedením soulové show na nově založené stanici Invicta . Jeho reputace v té době vzrůstala hlavně díky nadání nacházet nové hudební telenty. Toho si velmi záhy všiml label London Records a přetáhl Petea z Blues & Soul k sobě na pozici tzv. A&R managera (což je v podstatě člověk zabývající se hledáním talentovaných muzikantů pro nahrávací společnosti). Tuto práci si svým způsobem udržel na dalších dvacet let.

V polovině osmdesátých let najednou začaly prosakovat mezi mladé londýnské promotéry a DJs nové styly. Především hip-hop a electro z New Yorku, house music z Chicaga, techno z Detroitu a tzv. „baleárské beaty“ z Ibizy. Pete Tong spolu se svým přítelem Nicky Hollowayem se tak poprvé v roce 1986 vydali předvést své DJské umění na Ibizu. Následující rok se Holloway s Paulem Oakenfoldem a Danny Ramplingem vrátili zpátky do Londýna a ihned začali úročit zkušenosti nabyté na Ibize v tamějších klubech. Popularita těchto undergroundových parties rostla neuvěřitelnou rychlostí a kluby navštěvovalo čím dál více mladých lidí, toužících po něčem novém…Houseová generace byla na světě!

pete tong

Samozřejmě si tohoto boomu všimla všechna větší radia a Tonga najalo Capital Radio na tvorbu pořadu pro tuto novou generaci kluberů, což mu umožnilo v Londýně vytvořit „label uvnitř labelu“. V roce 1988 se tedy zrodil FFRR Records, který okamžitě zasadil ránu tehdejším hitparádám svým prvním počinem od Salt n Pepa´s s názvem Push It. Tong a FFRR se brzy proslavili díky doslova řízenému útoku na hitparády svými hitovkami. K tomuto období se Pete později vyjádřil slovy: „Měl jsem štěstí. Vyrostl jsem zrovna v době, kdy scéna začala explodovat a navíc jsem měl možnost po dlouhou dobu pracovat s partou lidí, kteří mi umožnili se do ní dostat a aktivně se podílet na její tvorbě.“

Největší převrat v Peteově kariéře přišel v roce 1991, kdy BBC Radio One poznalo, že potřebuje nějaký stálý pořad o hudbě, která by bavila mladé lidi. Nabídlo proto Tongovi vysílací prostor každý páteční večer a nazvalo pořad the Essential Selection s tím, že má naprosto volnou ruku ve své práci. Pete tak začal vstupovat do života mladých lidí po celé Anglii a jeho pořad se stal téměř okamžitě nejposlouchanějším v celé historii radia, a to především díky výběru hudby a zvaní zajímavých hostů do své show. Ruku v ruce s tím samozřejmě stoupal i zájem promotérů o jeho booking.

Pete Tong se tak stal úspěšným DJem a dostal přezívku Taste-maker (fajnšmekr) pro jeho riskantní, ale úspěšné tahy na poli hudebního průmyslu. „Hledal jsem skutečné originality a nahrávky s určitým osobitým duchem a zajímavou duší. Můžete být skvělý DJ a producent a přitom vás lidi vůbec znát nebudou.“ Říká na adresu svých odpůrců, kteří ho často obviňují, že hraje samé komerční hitovky. „Lidi zapomínají často na to o čem vlastně hudba je…o zábavě,“ vysvětluje Tong. „Když někteří DJové postaví svůj dvou nebo tří hodinový set na samých neznámých deskách, je to někdy fakt trápení publika. To skutečně nemůže fungovat a hudba, kterou vybírají stejně není opravdu kvalitní. Neříkal bych to, kdybych nebyl zastánce nové hudby, ale dobrý mix je klíčem k úspěchu. A to je předpoklad k dobré zábavě.“

Peteova vystoupení v klubech byla vždy nabitá energií a jeho jméno v line-upu zaručovalo výbornou zábavu. Díky tomu se snadno přenesl až do devadesátých let. FFRR se v té době rozrostlo na velmi seriozní label. the Essentials Selection se také rozšířilo. A to o show s názvem the Essential Mix , kam Pete zval světové DJe, kteří zde prezentovali svou hudbu v podobě setů s názvem the Essential Compilations . Sám Pete Tong vydal na těchto kompilacích pár best-sellerů. Na Tongovu radu v polovině devadesátých let Radio 1 usilovalo o další vylepšení programu a s příchodem Westwood, Judge Julese, Dannyho Rampliga a dalších do jejich vysílání byla revoluce kompletní.

pete tong

Obrovský úspěch, ačkoli by mnohým mohl přinést uspokojení, Petea moc netěšil. „Když jste v radiu tak dlouhou dobu, vaši posluchači jsou stále ve stejné věkové kategorii, ale vy bohužel stárnete. Noví lidé, kteří na scénu ale přicházejí na vás myslí jen jako na radio DJe a ne jako na klubového.“ I přes to, nebo možná právě proto, se Pete rozhodl pro další ze svých skvělých tahů. Začal trávit většinu času na cestách a hledal po celém světě novou hudbu. Vysílání Radia 1 se tak přesouvalo přímo do různých světových metropolí.

Seriál vysílání The Essential Mix byl pro velký úspěch spuštěn i ve Státech a to v roce 2000. Tong nedlouho poté vydal debut American Mix CD a kvůli jeho propagaci se vydal na rozsáhlé turné. V březnu 2002 bylo na the Essential Selection první vysílání z Winter Music Conference v Miami, o kterém Tong říká: „Byl to významný moment pro Radio 1, podobně jako první vysílání z Ibizy v 95.“ Jen o měsíc později byl už činorodý Pete zpátky ve Státech jako předskokan nikoho menšího než Chemical Brothers na festivalu Coachella . Na každé své zastávce po Americe nacházel Tong publikum, které ho zbožňovalo a čekalo jen na jeho vystoupení. „Amerika je velice vnímavý a důvtipný trh, obzvlášť v oblasti taneční hudby. A po mém prvním příjezdu, jsem byl velice mile překvapen jak mě zde lidé znají. To jsem opravdu nečekal,“ vzpomíná Tong na své cesty po USA. S rostoucím rozsahem streamování the Essential Selection přes celý týden na webu BBC začalo poslouchat Tongův pořad spousta mladých lidí na celém světě a jejich řady se stále rozšiřovaly. Dnes Petea Tonga na Radiu 1 poslouchá na 20 milionů lidi z celého světa, a to už je opravdu úctyhodné číslo.

Nadcházející léto si Petea vybral jeden z nejznámějších a „nejvíce sexy“ klubů na světe Pure Pacha na Ibize za rezidenta pátečních nocí. Jak už bylo Peteovým zvykem, pojal tuto rezidenturu ve velkém stylu a v průběhu sezony, která na Ibize je od 11. června do 1. října, se na jeho party vystřídaly taková jména jako Carl Cox, Danny Howells, Deep Dish, Jeff Mills, Laurent Garnier, Steve Lawer & Satoshie Tomiie a mnoho dalších.

Taneční scéna se už v té době tak rozrostla a stala se hitem, že mnozí lidé ji začali již tehdy označovat za komerci a Petea Tonga za jejího hlavního představitele. Tong naproti tomu tvrdil: „To že scéna je dnes tak obsáhlá a taneční hudbu poslouchá čím dál víc lidí je jen dobře. Díky tomu zaniklo pár labelů, na kterých se nevydávala dobrá hudba. Lidé chtějí chodit na party a dobře se tam bavit. Mají rádi hudbu a naše práce je stále přicházet s novými party, místy, kompozicí a udržovat tak scénu svěží a stále vzrušující.“

Pete kromě hraní na parties po celém světě samozřejmě nezapomínal ani na svou studiovou práci. Po úspěšném uvedení kompilace the Twisted Beats vydal hned po sobě tři mixy Tune In, Turn On a Crach Out . Kromě toho také vytvořil hudbu k dnes už legendárním filmům The Beach, Human Traffic a 24 Hour Party People . Tyto příležitosti k vytvoření soundtracků ho ještě více povzbudily k produkování své vlastní tvorby. V minulosti se jevila produkce nahrávek jen jako část Tongovi práce. „Když jsem rozjížděl label, neptal jsem se jestli si někdy najdu čas na svou vlastí tvorbu. Dnes už jsem dospěl do fáze, kdy můžu psát a vytvářet nové věci pro své vlastní potěšení, když už ne z jiného důvodu.“

I dnes se Pete snaží dodržovat smysl práce, který si stanovil na začátku své kariéry: hraje v klubech i na velkých parties a dostává do varu lidi na celé zeměkouli. „Pořád musíme mít na paměti proč lidi chodí do klubů. Je to jednoduché, chtějí se bavit a cítit tu neuvěřitelnou sílu hudby a atmosféru party.“ S Petem Tongem za gramofony se nemusíme bát, že se na tomto něco změní.

3 KOMENTÁŘE
DISKUZE
Jméno: Email:
Titulek:
Text:
Zadejte číslo 144:
to rasty
19. 11. 2006 | 21:25:26
+0 | -0
A ten pravě ted vyjde v listopadovém Xmagu :-)
rasty
18. 11. 2006 | 17:13:00
+0 | -0
mam doma jeho pribeh na dvd v divixu,dost zajimave!!..
jarda
17. 11. 2006 | 17:45:36
+0 | -0
Je to fakt borec!!!!!!!!!!!!!!!
NOVÉ SOUTĚŽE
HOSH, Roxy
2 x 2 vstupy
JE ČAS VYRAZIT NA
MP3 DOWNLOAD
TIPY NA ZAJÍMAVÝ OBSAH
REKLAMA   |   KONTAKT   |   ARCHIV   |   FESTIVALY 2019   |   RSS
ISSN 1801-6340, © Copyright Poslouchej.net 2003-2012
Webdesign a grafika