Kdy jsi vlastně poprvé zabloudil na party, poprvé se postavil za gramofony, a kdy ses stal členem sound systému Tele2Beatz?
První zabloudění bylo tuším v roce 98 nebo 99 na Evolution party v továrních halách v Praze. Nikdy před tím jsem na mejdanu nebyl, takže napoprvé halovka - to byl hodně velký zážitek. Rok trvalo, než jsem se dostal k prvnímu osahání gramců; přidání k T2B proběhlo až na přelomu 2003 - 2004.
Dal tvůj příchod nějaký impulz k tomu, aby se T2B víc rozjeli?
Dalo by se říct… Wash! a Tajso nic moc nepodnikali; nejsou organizační typy… Zato já chtěl pořád něco vymýšlet, chopil jsem se toho a rozhýbal to. První společné mejdany jsme dávali v Uzi (teď se to jmenuje Panteon, dříve Sabotage), pak v Crossu no a pak… prostě se to rozjelo na všechny strany :)
Kdo tenkrát vlastně frčel? Měli jste nějaký vzory?
My jsme tenkrát chodili skoro na všechny drum & bassový mejdany, kde hráli Philip TBC, Katcha, IM Cyber, Koogi… a samozřejmě když tu byl občas nějaký zahraniční host. Také jsme hodně jezdili na Gardenzitty, ale zrovna když jsme začali hrát, tak spolu kluci měli nějaký problémy, tolik nehráli, což nám myslím trochu pomohlo, že si nás lidi začali všímat, protože my furt něco podnikali. Jiný partičky mejdany nedělaly a my navíc dost tlačili jump-up, kerej byl zrovna na vzestupu a nikdo jinej ho moc nehrál. Takže to lidi chytlo a zafungovalo - prostě se sešlo víc věcí, který nám hrály do karet :) Teďka už by to bylo mnohem těžší, nějak se zviditelnit.
V roce 2005 jste s vlastním zvukem poprvé vyjeli i na Czechtek… Chybí ti to? Já si pamatuju na ten poslední (legální)… a ta vaše obrovská stěna – to bylo něco neuvěřitelnýho…
Chybí mi to, co bylo dřív… ty poslední ročníky už moc ne – nebylo to ono. Začali na tom parazitovat lidi, který se scénou neměli nic moc společnýho. Modely, kdy vidíš, že frajer prodává na dvou grilech párky a grilovaný kuřata, má tam 50 sudů a přitom jenom dvě bedny od věže a dělá, jakej má systém (i když ani sám neví, co takovej sound systém znamená)... Začaly na tom vydělávat jiný subjekty a dostalo se to mimo původní myšlenku, takže je dobře, že už se Czechtek nekoná. Ale ty starý ročníky jsou určitě nezapomenutelný…
Chodíš se o volných víkendových večerech vůbec bavit? Neválcuje tě hraní natolik, abys raději zůstával doma?
Mám hraní třeba 6-8 krát do měsíce, ale většinou se i ten volnej víkendovej večer jdu někam mrknout na mejdan … Trošku nemoc :)
Tancuješ?
Jak na co: na drum & bass už moc ne, jen když mě to hodně baví a je to něco extra. Přeci jenom jsem furt na mejdanech, spousta věcí se mi už ohrála a nebaví mě poslouchat DJe, kteří neumí předvést něco zajímavého nebo neobvyklého…
Říká se, že DJové netancujou…
To já si zase skočim, ale třeba na breaky nebo na nějakou kapelku - prostě něco jinýho než drum & bass. I když… není to pravidlem: nedávno jsem třeba proskákal celej set Ed Rushe ve Slaným. Dělal jsem tam osvětlovače, takže jsem nepařil na parketu, ale za pultem. Každopádně jsem si to užil jak za starejch časů – Eda je pro mě bůh :)
Teď jsi mi nahrál s tím osvětlovačem… novinka u tebe: osvětluješ a zvučíš…
Novinka je jen s tím svícením – se zvukem si už pár let hraju :) Máme poměrně kvalitní zvuk a snažíme se ho furt vylepšovat. Našetřil jsem si ale i na poměrně dobrý světýlka, ze kterejch jsem hodně nadšenej. Naše mejdany hnedka vypadaj líp, není to už jen strobáč, pár jednoduchých světýleček – už to má pořádný koule :)
Když k tomuhle přidám DJing, dá se říct, že tě hudba uživí?
Člověka s malýma nárokama může samotný hraní de facto uživit. Já ale pořád něco vymýšlim, chci to rozvíjet a nakupovat nový a nový věci a moc dobře víš, že to není nic levnýho. Takže toho musím dělat určitě víc, než jenom hrát…
V rozhovorech sis několikrát posteskl nad tím, že ti hraní umí zkazit jedině špatná technika - nemůžeš pak kvůli tomu předvést, co v tobě je. Posouvá se tato věc dobrým směrem? Pomohl tomu i vznik Motion bookingu, pod kterým hraješ a o jehož fungování se staráš?
Narážíme na věc, která mě (a nejenom mě) snad nejvíc ze všeho na scéně sere: špatná technika a přístup promotéra. DJ někam přijede, zjistí, že odposlechy nehrajou, je tam třeba jenom jeden, blbě natočenej, odpálenej… Do stolu strkaj lidi a skáčou přenosky, gramce blbnou, mixák špatnej… a DJ, moc dobře to znáš, zažívá místo potěšení z hraní šílenej horor, je napruzenej – a před lidma je pak za blbce, co neumí mixovat. Ale to ti lidi nevidí, neví, že DJ, aby zahrál dobře, potřebuje dostatečnou techniku, kterou občas v klubu prostě nemá. Jedním z hlavních cílů Motion bookingu je zajištění této stránky a také eliminace promotérů, kteří nevědí, o co jde, a vidí za tím mejdanem jen zisk, kašlou na ostatní věci, nevyplatí DJe, podělaj zvuk, ochcávaj navštěvníky… Ale samozřejmě také naopak: podporujeme promotéry, kteří to dělají dobře a snaží se do toho dávat i srdce a nadšení.
Už má booking nějaký výsledky?
Výsledky to určitě má, nějaké lidi už na blacklistu máme. Vždy se snažím dopředu zjišťovat, do čeho má DJ jít. Mám zkušenosti s pořádáním mejdanů (všechny T2B mejdany řeším de facto sám – a že jich není málo :), takže docela slušně odhadnu, kdy by promotér party organizačně nezvládnul - nezaplatil, nesehnal techniku a tak dále, a DJ i lidé by přijeli do úplnýho průseru… Některým lidem prostě nedochází, že nejsou schopni připravit kvalitní party.
Když si vemeš, jak se d’n‘b scéna vyvíjí a válcuje jiné styly: nemohl vzniknout takový booking už dříve?
Podle mě ne. Před pár lety se objevily pokusy, ale bylo na to moc brzo.
Setkal ses s nějakou negativní reakcí na booking? Lidi jsou zvyklí, že se s DJema domlouvaj jako s kámošema, chtějí slevy…
To je další věc, kterou booking řeší: co si budeme povídat, lidi, kteří jsou zastupováni agenturou, jsou veteráni na scéně (jenom já a MC Jacob jsme takový bažanti :), všichni hrajou dlouho, dobře a za to, co předvádějí, si zaslouží určité finanční ohodnocení. Česká republika je ale taková vesnice, takže si na hodně místech uděláš kámoše, a pak ti každej řekne: „Hele, jsi tady hrál, pokalili jsme, né, tak to dáme za přátelskou cenu“… A DJovi je blbý se s tim člověkem handrkovat a dohadovat. Teď pro DJe nepříjemné smlouvání odpadá, řeší to za ně někdo jiný.
Agentura za DJs řeší i vše ostatní: cestovné, ubytování, techniku a jiné věci, takže DJs se musí starat akorát o to, kdy a kam mají přijet zahrát, což jim ušetří dost času – některá domlouvání se poměrně protahují…
Rád bych také zdůraznil, že pokud je DJ bookován přes agenturu, promotér neplatí víc peněz, než by zaplatil při domluvě přímo s DJs (agentura akorát přesně tlumočí jejich požadavky) – mnoho lidí tohle neví a má pocit, že jsou DJs přes agenturu "dražší". Finanční vyrovnáni DJů a agentury se provádí až z honoráře – tak jen aby bylo jasno (někteří si mylně myslí, že spíš vyplácí agenturu a ne DJe).
Docela často se lze na boardech setkat s pruzením. Lidé si třeba stěžují, že na party chodí modýlkové a šampóni, že Pendulum nejsou drum & bass a jsou sračka, ohání se pojmy jako underground / mainstream / komerce… Máš na tohle nějaký pohled? Zajímal by mě: máš sound systém a blízko k "systémákům"… na druhou stranu hraješ i na mega mejdanech a festivalech…
Jsem rád, že na to narážíš, protože my jsme se nikdy nesnažili vystupovat jako undergroundovej projekt, i když jsme sound systém. Hudba je pro každýho – proč se to má větvit? „Ty vypadáš jak šampón – jdi do prdele – tady jsi na freečku – tak co tady děláš – kde máš kapsáče?“ A to samý, když jsi na fesťáku typu Summer a je tam někdo s dreadama, trošku ušpiněnej – bude mu někdo říkat – „Vypadni, tady je to akce pro čistější.“? Pokud se lidi umí chovat, nejsou vyjetý jak páska z kasy, a normálním způsobem se baví, tak pohoda.
A jak si narazil na ty prudiče: to mě strašně sere - lidi čím dál tím víc pruděj. Každej má samozřejmě právo na názor, ale ať nejdřív ukáže, co dokázal a nebo vymyslí řešení, konstruktivní kritiku a ne, že napíše: „Pendulum jsou sračka, chodí na to diskanti, je to na MTV…“ Vždyť dělaj zajímavou muziku, svými tracky d’n‘b obohatili a určitě někam posunuli. Jasný, pro spoustu lidí už jsou někde jinde, ale uznání za svoje počiny si rozhodně zaslouží.
U těch Pendulum to vidím třeba i v souvislosti s Let it Rollem: někteří jsou naštvaní, že line-up neobsahuje zrovna jejich favority a Pendulum tam podle nich oxidujdou…
Prudit zrovna do Let it Rollu!? Vždyť ten line-up je super! Výbornej je rozjezd Take Control stage: pro příznivce deepáren tam je Teebee, Black Sun Empire jsou taky parádní (žeru toho dlouhovlasatýho DJe: sice není technicky nějak extra dobrej, ale udělá super příběh a je to masakr od začátku do konce - jeden z DJů, kterej mě spolehlivě roztancuje). A Limewax? Ten je pro nejtvrdší jádro. Když jsem s nim ale hrál v Pardubicích, tak jsme tam na jeho set skákali všichni, protože on ten masakr umí krásně prodat :)
A ještě jednou k těm prudičům: mrzí mě to, máme to i u nás na T2B guestbooku – člověk udělá mejdan, má s tim spoustu starostí a lidi si pak kolikrát najdou jenom to špatné a o tom, co bylo dobré, se vůbec nezmíní – to není moc příjemné počtení pro lidi, kteří se snaží pro lidi udělat dobrou party a nad přípravou stráví tolik času…
Lidi berou to, co je dobrý, jako samozřejmost a to špatný musej nutně vypichovat…
Přesně… Prostě konstruktivní kritika je na místě, ale sprostý nadávání a nesmyslný prudění…?
Když jsi zmínil Let it Roll… Na koho se těšíš nejvíc?
Tak Friction je pro mě jako pro DJe jasnej – kouzelník za gramcema. Pak jak už jsem zmínil, dlouhovlasej DJ z Black Sun Empire, kterej mě zatím nikdy nezklamal, no a určitě Limewax. Mě třeba nebaví, jak hraje Sub Focus (dává hlavně svoje fláky plus dost nudnejch tracků). Je to sice technicky dobrej DJ, ale ten set pro mě nemá koule… Fresh, jak kdy, a Pandulák tam zahraje hitparádu (a on je jeden z mála, od koho to beru, protože se na té tvorbě hitparády dost podílí :) a bude paráda koukat, co to s lidma dělá… No a Teebee – posledně, co jsem ho slyšel, to bylo moc deep, ale třeba na Take Control předved hodně slušnej výkon, kdy to řezal hlava nehlava. Uvidíme, jak vše dopadne, já budu mít Let it Roll dost pracovní, takže si všechny rozhodně neposlechnu. Každopádně to bude určitě neskutečná pastva pro oči, protože hlavní stage osvětluje Technical, snad největší profík v tomhle oboru, kterýho jsem měl možnost poznat – občas si z tý jeho světelný show sedám na zadek… No a o zvuku ani nemluvě – vše tam bude top! No a ta hlavní dekorace… no ale to pššššt – to je překvapení :)
Říkáš, že to pro tebe bude hlavně pracovní záležitost… Jak se pak vůbec člověk koncentruje na svůj set, když se celou noc stresuje?
Stres na Let It Rollu je ještě v pohodě – budu dělat jen stage managera (starat se o DJs, aby měli v pořádku techniku, byli včas za gramcema, měli co pít a tak podobně – cokoliv, co potřebujou, jim musim zařádit :). Je to sice občas trochu lítačka, ale dá se to zvládnout. Větší mazec je na našich T2B akcích, kde už od odpoledne makáš, taháš věci, stavíš stage, bar, zapojuješ kabely a elektriku, zvučíš, řešíš problémy… pak je někdy těžký se toho stresu zbavit a jít si v klidu zahrát. Ale to hraní je pak většinou super, protože to máš jako odměnu za tu odvedenou práci…
Byl na Let it Roll loni v Chiraně ten největší kotel, před kterým si hrál, nebo si zažil ještě větší?
Určitě! A letos to bude ještě větší… Víš, ale možná bych si raději zahrál na Take Control stagi "bubáky". Mě to fakt baví. Vždycky se moc těšim na mejdan, kde nevyndám žádnej jump up a raggajungle…
Takže tohle může být výzva pro ty, kteří tě chtějí někam pozvat? Že umíš zahrát i tvrdej a temnej set?
Přesně tak. A myslím, že jsem nikdy neudělal ostudu, když jsem měl takhle hrát (třeba na Drum & Bass Conference s Limewaxem nebo na Epilepsii s Counterstrikem). Štve mě, když mě lidi škatulkujou jako jump-upovýho DJe, přitom někdy zahraju víc bubáků než jump-upu. Ale lidi, co chtěj prudit, vytáhnou to, že jsem hrál skočky a jinej nádech v tom nevidí…
V posledním rozhovoru, který jsme spolu dělali, jsi na otázku ohledně popularity odpověděl, že je pro tebe mnohem příjemnější, když tě někdo pozve na panáka, než když tě plácá po ramenou, jak seš hustej, že si v nějaký anketě první… Přibyly panáky a ubylo plácání?
Ale jo! Třeba teď ve Slaným mě týpek zastavil, že si dáme spolu panáka. Vůbec nevykládal nic o tom, jak hraju a podobně – prostě jsme normálně pokecali. To vždy potěší.
Podle ankety Czech Drumandbass Awards jsi nejlepší český DJ, tak by mě zajímalo… zažíváš někdy míň navštěvovaný mejdany a nebo je na tebe vždy plno?
Většinou je plnej klub, stává se málokdy, že se to nepodaří…
Já jsem třeba nedávno slyšel od několika lidí nezávisle na sobě, že když do nějakého klubu v menším městě pozvou nějaké kvalitní, ne tak známé jméno ze zahraničí (řekněme třeba Sigmu, Culture Shocka, Mufflera...), že na něj přijde i o polovinu méně lidí, jak na tebe…
Je to příjemný slyšet, ale na druhou stranu je smutný, že lidi nevědí, co ten zahraniční host udělal za tracky a jak hraje… Troška studia d’n‘b by nikomu neuškodila …
Lidi si rádi stahují tvoje mixované sety. Jak dlouho ti trvá, než ho dáš dohromady? Koncepce mixů, selektování desek, nahrávání… na kolikátý pokus třeba vznikla výsledná verze tvého Xpressu?
Trvá mi to dlouho. Mám málo času, a abys to vymýšlel, potřebuješ tu správnou náladu. Takže třeba měsíc... Navíc to nikdy nezvládám nahrát napoprvé - je to dlouhá cesta…
Je vidět, že bereš DJing hodně vážně… co se ti pak honí hlavou, když slyšíš, jak někdo sází páté přes deváté, desky jen pouští, neví, která bije a nebo hraje placky v naprosto stejném pořadí jako víkend před tím?
Přiznám se, že takoví lidi jsou mi občas k smíchu. Nechápu, s čím si někteří dovolí vlízt za gramce. Ty ho musíš na mejdanu poslouchat, koukat, co tam předvádí za hrůzu a on si třeba ještě myslí, jakej je borec… Chápu, že každý někdy začínal, ale občas by to chtělo víc soudnosti. Bohužel jsou někerý lidi na parketu tak mimo, že vůbec nepoznají, že DJ hraje špatně a místo vypískání a hození kelímku v klidu dál paří. To se ti pak pro takové publikum ani nechce hrát, když vidíš, že jsou úplně outa space… ale zas tak často se mi to nestalo. Nebo mi DJ P.no vyprávěl o specialitě italských DJů: oni maj napsanej tracklist dopředu a že někdo zahrál stejný desky před nima, je nezajímá. Daj přesně to, co maj natrénovaný z domova a napsaný na lístečku.
Samozřejmě je v pořádku, když někam přijedeš a zahraješ připravenej set, když to je spojený s nějakou efektovou show nebo hrou na tři gramce, což bez natrénování nedáš, a je to třeba jen pro tu danou party… ale abys na x parties zahrál stejnej set, a nebo opětovně to, co hráli DJs před tebou? To je prostě divný. A co se týče opakování desek na jednom mejdanu: já třeba věci od lidí jako Sub Focus, Pendulum nebo Fresh a dalších bestseller producers z principu skoro vůbec nehraju… to hraje každej… Chce to nějakou originalitu, neasi :)
V tom tkví i tvůj kredit, mám dojem: hraješ dost neznámých věcí. Ty určitě hodně hledáš…
Na tohle jsou super mp3. Na Beatportu najdeš spoustu super tracků, který na deskách nevycházej. Já nad hledáním trávím poměrně dost času: je dobrý, když hraješ věci, který skoro nikdo jinej nemá. Nějakou provářku si občas dám, lidi to dostane, ale s citem - nepřeháním to... Někdy je fakt vtipný koukat na DJe, kterej prostě odehraje top 30 a nedá vůbec nic neznámýho…
Za jak dlouho si myslíš, že s tím budeš muset seknout? Jsi inženýr informatiky, tak kam se budeš moci vrtnout, až ohluchneš?
Až ohluchnu, tak ty postupy a technologie budou úplně někde jinde, že bude de facto úplně naprd, že jsem něco vystudoval, a budu se muset vrtnout někam jinam… Když v tomhle oboru furt něco naplno neděláš, tak seš k ničemu…
Možná bys mohl zkusit něco se Sukim, se kterým momentálně hodně kámošíte a makáte na většině projektů… co jiného si myslíš, že by vám společně šlo? Restaurace? :)
No, restauraci bych určitě chtěl, ale Suki na to asi není ten pravý typ. Rád bych ji rozjel buď sám, nebo třeba se ženou… Ale to až hodně do budoucna. Zatím si jedu, to co si jedu, a baví mě to – a to je to hlavní :)
Foto: Drumandbass.cz