Představte si, že mluvíte s někým, kdo se probudil po čtvrtstoletí z hibernace. Jak byste mu breakbeat popsali tak, aby neusnul znovu?
Brada: Vstávej, jdeme na akci, dáme drink, bude se hrát fajn muzika a potkáme spoustu kámošů a holek .) Taková future diskotéka pro tebe...
Saku: Dnes, po čtvrtstoletí? To znamená, že vytuhl v době klasickýho funku. Řekl bych mu, koukni, kam se to pěkně vyvinulo!
Kaplick: Kámo je to bigboš, ale míň kytar, víc basy.
Co vás po všech těch letech na breakbeatu pořád baví? Má něco, co v ostatních stylech chybí?
B: Já poslouchám všechnu dobrou hudbu, ale zlomený rytmy jsou pořád pro mě něco speciálního. A když má skladba groove, dobrou atmošku a zvuk, dostávám se do "rauše" a mířim z baru na parket.) Případně vkládám do nákupního košíku.
S: Baví mě třeba to tempo, breakbeat neutíká, ale ani se neloudá, kráčí přesně tou správnou rychlostí.
K: Ani ne, naopak má z každýho stylu něco, takže tam nic nechybí. A to mě po všech těch letech baví.
V jakém stavu se tenhle žánr v současnosti nachází? Vyvíjí se nebo se točí v kruhu?
B: Pořád je co sledovat, i když je toho samozřejmě míň než v top letech 2002-2008. Mě třeba teď hodně bavěj funky-breaks v rychlostech 105 - 125 bpm, plný samplů živejch nástrojů, kvalitních vokálů a dobrejch mcs. Na druhou stranu je tady tzv. nu jungle/future breaks na 140 bpm, kterej hodně čerpá z atmosféry a nálad rave music i počátků drumandbassu v devadesátkách, což ve mně vzbuzuje pozitivní melancholicko-sentimentální pocity...
S: Pořád nabírá dech, ale přitom nikdy nevyvrcholí. A stále se točí v kruhu, i když pokaždý v jinak vyoseným.
K: Všechno se točí v kruhu, takže i breakbeat. S každým protočením je ovšem vždy trochu zmutován.
Má smysl sledovat breakbeatový mainstream?
B: Smysl má dělat co tě baví .)
S: Má smysl sledovat jakýkoli mainstream?
K: Co je breakbeatový mainstream?
Jaká jména na scéně byste v současnosti vypíchli?
B: Featurecast, Badboe, Basement Freaks, Fort Knox Five, Slynk, Colombo, Jurassik...z našich Grove, Funk Moguls a Voita Lipert
S: Vypíchl bych labely: AUX, Scarcity, Broken Robot, VIM, Glack Audio, Ricochet...
K: Tee-ex, Aspark, Hedflux, Kawatin, Sonority .. ale taky spousta dalších víceméně neznámých jmen, nemá smysl je všechny vypisovat, současná scéna je opět docela mladá.
Jak se breakbeat mixuje v porovnání s jinými styly?
B: Výborně, někdy je natolik rozmanitej, že si jenom srovnáš rychlosti a prdneš to tam na první dobrou a nemusíš se trápit s minutovym mixem, kde se toho vlastně moc neděje :)
S: Dá se na to zvyknout.
K: Jinak, je k tomu potřeba mít trochu jiný přístup.
Existoval by ještě tenhle styl u nás, kdyby nebylo breakbeat.cz?
B: To neni moc otázka na mě potažmo nás, ale každá dobrá hudba si najde svý posluchače a je jedno jestli má svůj web nebo ne...
S: Jde o to, co znamená "existoval". Někdo by ho hrál určitě, i dělal party, ale jestli by do něj někdo permanentně investoval čas, energii a peníze, to nevím.
K: Určitě. Ale je možný, že by se hrál jen v obývácích.
Všichni tři se více méně živíte grafikou (ostatně jako spousta dalších DJs). Ve výtvarném pojetí by byl breakbeat spíš realistická krajinka nebo divoká abstrakce?
B: Abstraktní funky realisticky-impresionistická až vinylově-digitální koláž...)
S: Byl by realistická abstrakce v divoké krajince.
K: Ja bych to viděl na takovýho Bosche. I když radši bych, aby proběhl lehký příklon třeba k Vasarelymu.
A co kdyby byl breakbeat ženská? Jak by vypadala?
B: No to je jasný - jako djane Adelight přece
S: Jak ze žurnálu!
K: Krásná inteligentní žena s mírným sklonem k alkoholismu.
20. 10. hrajete na VPX, což je drumandbassový siroteček, kterého vychovávají dubstepoví pěstouni. V jakém příbuzenském vztahu se k téhle rodince vztahuje breakbeat?
B: Jelikož jsem s djingem začínal právě díky drumandbassu potažmo Touchwoodovi a Stanzimovi, tak víc slov netřeba. Nakonec ho hraju doteď na našich společných oldskulových večírcích All good looking. Taky je známá věc, že většina djs co hraje dnb, hraje nebo hrála breakbeat a k dubstepu už to máme všichni kousek. Buď je dělanej na poloviční rychlost dnb (85 bpm) nebo naopak na skoro shodnou rychlost jako breakbeat (135-145 bpm).
S: Strýček alkoholik?
K: Jak bylo již napsáno výše - breakbeat je vlastně příbuzný se všemi, ale díky tomu, že je zlomený, s některými víc
www.crossclub.cz
Dodal: Ondřej Golis