41. MFFKV představí čtveřici nejnovějších italských filmů, které byly uvedeny na letošním canneském festivalu. Zatím poslední snímek legendy italské kinematografie Marka Bellocchia se jmenuje Svatební kameraman (Il regista di matrimoni) a titulní roli v něm ztvárnil vynikající Sergio Castellitto. Politickou satiru na bývalého premiéra Berlusconiho nazvanou Kajman (Il caimano) natočil vítěz Zlaté palmy z roku 2001, renomovaný Nanni Moretti. Na italské maloměsto nás zavede originální tvůrce Paolo Sorrentino a jeho Rodinný přítel (L’amico di famiglia), formálně ambiciózní snímek o sedmdesátiletém lichváři Geremiaovi, muži, kterého opravdu nechcete potkat. Kvartet pozoruhodných tvůrčích osobností doplňuje vynikající herec Kim Rossi Stuart, jehož režijní debut Třeba I Libero (Anche libero va bene) byl v Cannes k vidění v sekci Quinzaine des réalisateurs.
Po snímcích Mraky odtáhly a Muž bez minulosti završil Aki Kaurismäki volnou trilogii o životních ztroskotancích filmem Světla v soumraku (Laitakaupungin valot). K distribuční předpremiéře na karlovarském festivalu jej poskytl tradiční propagátor díla nejslavnějšího finského režiséra, společnost Cinemart.
Z canneské soutěže přímo na plátna karlovarských kin míří i dva francouzsky mluvené snímky. Kontroverzní tvůrce Bruno Dumont (Ježíšův život a Lidství uvedlo MFF KV 1998, resp. 2000; 29 Palms) splnil napjaté očekávání diváků i poroty (Velká cena v Cannes) válečným dramatem Flandry (Flandres). Neméně zaujal i Belgičan Lucas Belvaux (Pro zasmání na MFF KV 1997) příběhem čtyř mužů, ženy a dítěte, které se navzájem neznají, přesto je ve snímku Právo slabšího (La raison du plus faible) svede osud dohromady.
Ve francouzské koprodukci byla natočena i studie rozpadajícího se vztahu Klima (Iklimler) tureckého mistra moderního filmového existencialismu Nuri Bilge Ceylana, jehož předchozí snímek Vzdálený získal v Cannes 2003 Velkou cenu poroty a o rok později byl uveden v Karlových Varech v rámci sekce Deset nejlepších tureckých filmů.
Jeden z nejzajímavějších snímků letošního festivalu v Sundance, Jestřáb umírá (The Hawk is Dying) Juliana Goldbergera, si přes canneský Quinzaine des réalisateurs našel cestu do karlovarské sekce Horizonty. Starý známý Paul Giamatti (Bokovka) v něm brilantním způsobem ztvárnil amatérského ptáčníka George směřujícího ke zlomovému bodu svého života.
Cenu za scénář a nejlepší ženský herecký výkon, v tomto případě kolektivní (mimo jiné Penélope Cruz či Carmen Maura) si z letošního Cannes odnesl Pedro Almodóvar s novinkou Volver. MFF Karlovy Vary se podařilo zajistit distribuční předpremiéru této brilantně zkomponované pocty matkám, o jejíž uvedení do českých kin se brzy zaslouží společnost Hollywood Classic Entertainment.
Debut Mexičana Fraciska Vargase Quevedy, černobílé drama Housle (El violín) sleduje několik osudů na pozadí rolnické revolty v sedmdesátých letech minulého století. Strhující herecký výkon Dona Angela Taviry představujícího stárnoucího muže, který vládne úchvatným způsobem titulním nástrojem, byl po zásluze oceněn v rámci sekce Un certain regard. Na karlovarském festivalu bude snímek k vidění v sekci Jiný pohled.
V téže sekci uvede 41. MFF KV dva pozoruhodné asijské snímky. Psychologické mystery drama Na houpačce (Sway), jediný japonský film uvedený na letošním Cannes, sleduje osudy dvou bratrů, jejichž minulost vede k šokujícímu odhalení. V prostředí korejské armády se odehrává děj nejúspěšnějšího korejského nezávislého snímku poslední sezóny Bez odpuštění (Yongseo batji mothanja), zabývajícího se problémem šikany.
Kolekci z Cannes uzavřou dva stylově i obsahem značně alternativní snímky. Otravný chlap (Den brysomme mannen) norského režiséra Jense Liena vypráví o muži, který je konfrontován se svým vlastním posmrtným životem (uvedl canneský Týden kritiky), zatímco mimořádně úspěšný, ovšem i značně kontroverzní maďarský film poslední doby Taxidermia György Pálfiho je groteskním podobenstvím v hyperrealistickém stylu zachycující naturalistickým způsobem individuální osudy na pozadí společenských změn za poslední půlstoletí. V Cannes se představil v sekci Un certain regard.