Na prstu jedné ruky spočítáte lidi, co by vám dokázali říct, co jsou zač CAN nebo Tangerine Dream nebo alespoň že pocházejí z Německa. Kraftwerk jsou ale úplně jiná třída, to jméno zná téměř každý. Jaký byl jejich recept?
Samozřejmě. Dalo by se zaběhnout do podrobností. Dalo by se vylíčit, jak to vypadalo v sedmdesátých letech v Německu, co táhlo a co naopak upadalo. V případě Kraftwerk úplně postačí pár základních údajů. Pochopíte, proč i po téměř 50 letech tihle dědečci vyprodávají evropské kluby.
Bicí
Fetiš celých šedesátek. Bez bicích to prostě nešlo. Pak si ale Kraftwerk – pohrobci původní kapely Organisations – tuhle totálně nenahraditelnou hudební končetinu usekli a nahráli desku Kraftwerk 2 bez bicích. Tedy s beaty, ale bez bubeníka.
Roboti a technologie
Sedmdesátky pod vlivem kocoviny z hippie postupně měnily v dekádu prosáklou popem (a metalem, ale o tom jindy), který našel svůj vrchol v cukro-vatových osmdesátkách. Kraftwerk tuhle popinovou horečku zchladili svým dehumanizačním přístupem k hudbě. Téměř sterilně vědecký a technokratický obraz pak dovedli k dokonalosti (holt, Deutschland). Pomohly také chytré investice do tehdejšího hi-tech: Minimoog nesměl ve výbavě samozřejmě chybět (jejich aparát dostal jméno Kling Klang)
Autobahn a tour v USA
První deska, která totálně prorazila. Jak v Evropě, tak i ve Státech, což byl pro německou kapelu nevídaný úspěch. Deska patří do zlatého fondu elektronické hudby. Právem. Turné k desce zahájilo dlouho šňůru inovací: vokodéry a syntezátory se staly běžnou praxí, ustálil se také formát Kraftwerk.
Pauzy a starty
Jasně, člověk u kapely, která hraje skoro 50 let, počítá s tím, že si sem tam dají vodfrk od práce. Jenže Kraftwerk si těch pauziček dávali během své existence poměrně dost: většinou po nich přišla nová deska, ale třeba v případě Electric Cafe v r. 1986 nebylo načasování nijak šťastné: v té době byly už syntezátory a všelijaké mašinky normou, takže Kraftwerk už nedrželi prst na tepu doby a během elektronických devadesátek nebyli slyšet téměř vůbec. O to větší byl úspěch desky v r. 2003 s názvem Tour de France Soundtracks. Od té doby jsou prakticky pořád v pohybu – momentálně s 3D show, kterou zažije 3.12. i Praha.