Nikola Sochatzi: Na další Citadelu už nemám peníze

Nikola Sochatzi: Na další Citadelu už nemám peníze

14. 01. 2007  |  Autor: ozzby  |  Komentáře (9)
Na podzim loňského roku proběhla už podruhé za sebou neúspěšně party Citadela a brzy po ní bylo také jasné, že éra Citadely definitivně končí. A to byl také hlavní důvod, proč jsme si s Nikolou povídali o začátcích, problémech a defakto i celém průběhu Citadely.
Čau Nikolo, tento rozhovor bych rád věnoval Citadele, o které se mladí budou doslýchat už jen z dějin taneční scény. Začal bych proto netradičně tradiční závěrečnou otázkou „Co bys vzkázal těm, kteří některý z tvých mnoha dílů navštívili?
Ať vzpomínají na kreativitu a nadšení s jakou byla Citadela dělána. Nebyla snad ani jedna stejná a to jak vizuálně, tak hudebně, a myslím že i plakáty byly specifické atmosférou a nadčasovostí, a zdaleka ne vždy jen hloupými 3D objekty.

Pojďme se na to ale vrhnout úplně od začátku. Jak u nás vypadala scéna v době, kdy se zrodil nápad dělat v Brně Citadelu a jak se to vlastně celé semlelo?
Já prostě už jen moc dlouho jezdil na párty (od roku 93). Byl jsem poznamenaný akcemi ve Vídni a mrzelo mě, že tady v Brně takové akce vůbec nejsou. Skončil Underplanet na Boby, skončily akce na Dominiku, které dělal Eda Plch a Garáže, které dělal Gabo s Pavlem Tesařem moc neodpovídaly mé představě, jak by se to mělo dělat. A tak jsem se vlastně rozhodl pokračovat v tradici akcí na Dominiku. Dobré rakouské dje (tehdejší špičku) plus české techno (třeba Orbith že..). První akci Technoinvasion (1997) proběhla v garážích Boby. Tam jsem se naučil, jak to chodí a že mám raději klubové prostředí a proto byla Citadela v Semilassu (1998). Sranda, že název Citadela vznikl podle obrázku, který posloužil jako podklad na plakát.

nikola sochtazi

První díl byl tedy za tebou a mě by zajímalo, do jaké míry ti v tu dobu Citadela změnila život?
Tehdy to byl první a na dlouho i jediný prodělek. Život mi ale Citadela změnila dost! Stala se z toho na mnoho let má jediná práce, styl života, k tomu se pojící bookingová agentura a produkční a promo firma.

Bohužel nemáme tolik prostoru, abychom probrali díl po dílu, takže pokusme se celý ten dlouhý příběh shrnout. Kolik dílů Citadely vlastně proběhlo a zkus prosím zavzpomínat na některé z nich.
Dílů bylo celkem 28. Tohle je opravdu dlouhý příběh. Důležité je, že od druhé dílu se ustálila tvář Citadely. Party o několika různorodých stage-ích, prezentující to nejaktuálnější co v nezávislé taneční scéně právě vznikalo. V počátcích mi hodně pomohl Gabo, který měl oproti mě větší zkušenosti a vždycky byl stoprocentní profesionál co se produkce týče. Bomba byl také pátý díl s Markem Carolou - taková atmosféra byla v Brně tehdy ještě nevídaná. Po neúspěšné šestce jsem toho málem nechal poprvé, ale fantastický Biomechanic s O.Mulerem a třeba chill outem s galerií obrazů a ambietní muzikou mi znovu vrátila nadšení. Osmička z Jayem poprvé na Boby, devítka poprvé na Show hall, desítka s Kanzyanim a Fentonem (2000) a Citadela byla rázem jedna nejrespektovanějších akcí v celé republice. Návštěvnost vyvrcholila krátce po útoku na WTC (dvojčata v New Yorku) Citadelou Sentinel. Pak najednou bylo velmi cítit, že jsme si začali hlídat věk návštěvníků a kvalitě akcí to rozhodně prospělo. Všechny následující Citadely byly bombastické. Stačí zmínit třeba tu s Benem Simsem (poprvé v Brně). Další existenci Citadely pak rázně poznamenala válka s Apokalypsou. Naschvály jako například dělání akce hned týden po sobě. Nesmyslné a totální výlepové války jsou pro Brno typické dodnes, stejně tak jako postupná diferenciace publika. Citadela byla přes to v pohodě výdělečná až do chvíle, kdy jsem přišel o jednu svou společnost a velmi prodělečnou Citadelou s Benem Simsem. Na následující Citadely jsem už prostě neměl peníze. Nebyl žádný tatínek milionář, který by mi pomohl tak jsem toho nechal do doby, než se objevil Michal Poljak aka BB Mike, kterému dodnes za mnohé vděčím a který mi pomohl vrátit Citadelu na vysluní. Už tehdy se ve zbytku republiky začaly objevovat náznaky, že nadvláda techna pomalu končí a další žánry se se i u nás stávají mainstreamem. U Citadely to bylo cítit stále silnější trancovou stagei. Už tehdy poprvé z Benem hrál na LaGrottě Corvin Dalek a bylo i tam narváno, stejně to bylo cítit později třeba u LaydeeJane. A tak tato změna postupně proběhla i na hlavní stagei - progresivní Simon Sayz, Corvin Dalek na hlavní, nebo elektroprogressivní set Maura Picotta v roce 2005. Poté jsme už ale začali mít vysloveně smůlu. Koncert The Prodigy týden před Citadelou a přitom naprosto úžasný set Filterheads v dubnu 2005. I přesto přišel náš poslední pokus na podzim roku 2005. Zde se už ale projevily rozdílné pohledy na styl Citadely. Já, který jsem chtěl více trance a progressivu a Maik byl spíše pro techelekro a Saša představoval baretech větve. Tehdy se ukázo, že ti co mají rádi i jiné žánry, mají Citadelu stále zafixovanou jako techno party a báli se „apokalyptických“ smažek a na druhou stranu pro technaře Misstres Barbara nebyla dost lákavá.

Mezi tou předposlední a poslední Citadelou vznikla propast o hloubce jednoho roku Proč taková prodleva?
Měl jsem poněkud více času, horké léto, méně práce v mém novém povolání tak jsem se rozhodl do toho znova jít. Měl jsem i zajímavého investora a chtěl jsem to zkusit konečně v progresivním a elektro duchu.



V červnu loňského roku si ale nakonec ohlásil další pokračování s Tomcraftem a mnoha tvým příznivcům svitla naděje, že se progressive opět vrátí do Brna. Co jsi od tohoto dílu očekával?
Že se mi povede udělat dobrou progresivní akci v Brně. V Maďarku už to byl dlouho mainstream, na Slovensku vlastně pomalu také, v Praze je už dost tranceum, tak jsem si říkal proč ne i v Brně. Ukázalo se ale, že publikum na Moravě a v okolí Brna je poněkud zaostalé a došli jen lidé z velkých metropolí. Ti ostatní vytrvale odmítají přijmout fakt, že je techno po těch 13ti letech poněkud vyčpělé, stačí se jen kouknout na většinu obřích akcí v zahraničí, do klubů, či do žebříčků. Přesto že sami Brňáci jsou v pohodě a mají tady spoustu kvalitních klubovek, tak holt lidé z vesnic žijí stále minulostí, třeba jako někteří rockeři. Já jim to neberu, ale vývoj v taneční muzice jde dál! Hodně bylo také cítit, že Tomcraft nebyl zdaleka takový tahák, jako původně plánovaný Timo Maas, kterého nám potvrdil nejmenovaný booker a pak z něho bohužel vylezlo, že ho začal bookovat teprve když od nás dostal peníze.

Pro tento díl jsi měl také partnera Martina Krechlera, který v půlce příprav a kampaně Citadely ohlásil vlastní party Cybertronic a poté z Citadely snad i odstoupil. Jak to prosím tě bylo? 
To není zcela tak přesné, kdo ti tohle říkal? Když z osobních důvodů odstoupil původní investor, bylo jasné že já sám na to stačit nebudu, a v tu dobu mě oslovil právě Martin. V pohodě jsme se domluvili a začala realizace. V srpnu mu ale začaly nějaké finanční těžkosti, a já musel do akce vložit vypůjčené peníze od třetí strany. Martin to ale nechtěl ani slyšet, že by měl z projektu vystoupit, či dokonce přibrat dalšího společníka. Pokračovalo se tedy dál za přísnějšího dohledu našich věřitelů, kteří měli kontrolu nad financemi. O Evolution potažmo Cybertonicu mluvil od začátku, jen si chtěl rozjet vlastní projekt. Citadela byla produkčně hlavně moje záležitost a Martin se zřejmě cítil nedoceněný a hlavně mu nikdo do ničeho nemohl kecat. Peníze si na to po Citadele pracně sehnal, já mu dohodil pár kontaktů a také není žádným tajemstvím, že Cybertonic byl podnázev jedné Citadely podobně jako Evolution, prostě se mu líbil a odpovídal tomu duchu co chtěl, tak co.

Když jsem 29.9. 2006 do Boby dorazil, bylo mi bohužel na první pohled jasný, že to party nemůže ekonomicky ustát. Jak si tuhle Citadelu prožíval ty?
Hmm, návštěvnost byla docela v pohodě, ekonomiku akce ale poznamelo odstoupení Vodafonu, jehož vedení pořád odkládalo podpis smlouvy a teprve během září nám řekli, že dali přednost festivalu Semtex Culture. A pak jsme měli jen firmy Russel Athletic a UPB, které z různých důvodů nezaplatili co měli. Nakonec nám chyběl v příjmových položkách opravdu pěkný balík.

Poté jsi tuším že neveřejně, ale prohlásil, že Citadela definitivně končí a s dalším dílem už počítat opravdu nemusíme. Co vše si musel zvažovat, když ses rozhodoval, zda pokračovat nebo ne?
Nemám na to peníze! Na takovou akci je potřeba třeba 500.000 Kč hotově a nerad bych prožíval pododné stresy jaké mám teď. Nevím ani o vhodném a hlavně seriózním partnerovi se kterým bych to mohl dělat a v poslední době mi také dost vadí poměry v českém showbyznyse.

A jako poslední otázka mě nenapadá nic jiného, než zeptat se tě, jaké máš plány na rok 2007 a vůbec i dále… Budeš se často nevděčnému řemeslu promotéřiny ještě někdy opět věnovat?
Budu pracovat ve svém oboru což je úvěry a investice. - teď převážně v Praze. Udělám rozlučkovou klubovku pro nejvěrnější fanošky Citadely a pak se uvidí. Urřitě budu dál chodit na kvalitní progresivní a elektro akce po celé republice…

Díky za rozhovor

9 KOMENTÁŘŮ
DISKUZE
Jméno: Email:
Titulek:
Text:
Zadejte číslo 144:
smažky
06. 10. 2007 | 20:40:32
+0 | -0
chceme-techno-schranzzovou citadelu:-xxx aji progresif
dushanB
25. 08. 2007 | 22:48:54
+0 | -0

Nikolo, Nikolo...

Nikolo - patříš s dalšíma případama do skupiny lidí, co dělá tunely na lidi, skončils ještě dobře myslím... tak tady nebreč, ty vždycky někoho vosereš abys nemusel jíst chleba

Nazdar
brasilman
23. 07. 2007 | 11:09:17
+0 | -0

kokain

kdybyste většinu peněz neprojeli nosem, tak to dopadlo jinak, ze?

26. 02. 2007 | 20:38:03
+0 | -0
Nechápu proč se wšichni chcete opičit po "západě" a myslíte si,že to co se hraje třeba w Praze je moderní?!Proč by lidi na Morawě měli být zaostalí??Jenom proto,že zůstali wěrní technu a nezajímají je nějaké rádoby "trendy"???Co jsou to za kecy,že musíme jít s dobou-máme snad poslouchat to co se nám líbí a ne to co je "moderní"!!Já byla na dříwějších Citadelách a byla jsem i na té poslední a kdo tam byl sám musí uznat,že atmosféra co tam býwala tam teď tak nějak nebyla-lidi se nudili,protože od Citadely čekali něco wíc...Kdyby Nikola udělal akci s takowou hudbou co máme rádi my-podle něho ZAOSTALCI určitě by byla wysoká náwštěwnost a lidi by měli radost,že je tu i nějaká jiná techno party než Áčko,ale tak bohužel-tak ať je teda moderní a trendy,ale fandím lidem co zůstáwají u toho u čeho kdysi začali-a to u techna.
Figaro
06. 02. 2007 | 17:36:25
+0 | -0
Jen chci podotknout.. ze citadela at uz tam hral kdokoliv.. byla pro me dycky zaruka kvalitni hudby, obrovska skoda toho. Apokalypsa je posledni dobou shit... a schranz taky...

16. 01. 2007 | 21:31:55
+0 | -0
Škoda jedné z kvalitních velkých akcí..Přeju ti, Nikolo, ať se Ti brzy podaří dostat ze všech nepříjemností a odejít s čistým štítem.

Třeba není všem dnům konec. Velká škoda dobrýho promotéra..Není jich v čr moc..
brychtatko
16. 01. 2007 | 12:07:28
+0 | -0
s citadeli s carolem jsem mel jeste do nedavna doma dokonce plakat,jinak moje prvni citadela a fajn zazitek,na kterej jen tak nezapomenu,paradni masirovaci zvuk,a vyborna projekce

15. 01. 2007 | 23:38:38
+0 | -0
velky respekt,za to co udelal Nikolas pro brnenskou scenu. citosky je skoda!!!!!!! ps:juahele je blbecek ktery si sere do huby!!!! mc igra

15. 01. 2007 | 12:14:47
+0 | -0
To jsou kecy Nikolo...všechno to jsou s**ky, ktere akorat blijes....
NOVÉ SOUTĚŽE
JE ČAS VYRAZIT NA
MP3 DOWNLOAD
TIPY NA ZAJÍMAVÝ OBSAH
REKLAMA   |   KONTAKT   |   ARCHIV   |   FESTIVALY 2020   |   RSS
ISSN 1801-6340, © Copyright Poslouchej.net 2003-2012
Webdesign a grafika