Recenze nových Skyline - hledá se Jitka!

27. 05. 2008  |  Autor: Obsession  |  Komentáře (7)
Protřelí popíkáři přinášejí zároveň s novým albem i koncertní DVD. Tím, že kapela naráz předkládá důkaz proč doma nefunguje to, co v klubu šlape, si tak podřezala větev pod jakkoliv kladnou recenzí. V pořadí čtvrté album mě utvrzuje v tom, že stín své prvotiny Riders in the Store už se ani nesnaží překročit.

Výsledný produkt má stále tu stejnou formu. Stále máte pocit že to vše jste od nich či jiných muzikantů už dávno slyšeli. Více se mění pouze prostor vymezený ženskému vokálu, což je první mínus alba Escapism.  Jediný pořádný hlas kapely dělá křoví dvojici klackovitých MCs, kteří nedostatek invence svým egem maskují tu s větší, tu s menší úspěšností. Deska se koncepčně od dřívějších počinů Urbanica a Virginplatonicpanic nijak zásadně neliší. Ke spolupráci už potřetí přizván producent Ecson Waldes. Tentokrát mu byl svěřen pouze závěrečný mastering a o produkci alba se kapela postarala sama, jmenovitě hoffy_m a majkii b. Z instrumentálního hlediska je oproti jalové Urbanice rozhodně o něco vyzrálejší, ale při srovnávání s libovým zvukem Virginplatonicpanic se mi na jazyk derou slova jako: laciná, nepřesvědčivá, předvídatelná. Více, než kdy jindy mám pocit, že po úctyhodně dlouhé kariéře by nositelé této zajeté značky měli zpřetrhat přátelská pouta s Ecsonem a nechat si poradit od někoho jiného. Buď sázkou na jeho schopnosti opakují stále tu stejnou chybu, nebo bude zakopaný pes pouze v kapele, která si asi nerada nechává radit. Mám pocit, že skládají pro čím dál méně náročné posluchače a že tento počin může v zásadě uspokojit jen skalní fanoušky, či ty kteří toho o kvalitní hudbě ještě moc neví. Což může být v podstatě tatáž skupina lidí, jdoucí si večer„zaskákat na skajlajny“.

skyline - escapismAlbum postrádá silné písničky. Několik potenciálních hitů by se snad i našlo, ale to by se jako hit musely počítat fragmenty skladeb, nikoliv celková stopáž jediného tracku. Název novinky je nepěkně trefný – kapela vložila veškeré síly do toho, aby prezentovala to že nezná úniku z toho co se na koncertech osvědčilo. Přitvrdili, ale stejně je to nuda. Koncertní gro na albu dává trestuhodně velký prostor Jacobovi a NuC. Ti dva tak zbytečně tlačí na pilu, že texty spíše štěkají, než že by se dalo mluvit o nějakém rapu. Ba co hůř, začali zpívat. Mám pocit, že se Jacob byl před spoluprací se Skyline vynalézavější. NuC se nepatrně zlepšuje, pokud tedy za progresi označím to, že už nezní jako dj Bobo. Nepochybně jsou to pracanti, kteří si snad zahráli na každém festivalu a v každém českém klubu.  Vložili do toho vždy maximum. Tím se dostali do povědomí mase lidí, které svým živelným projevem dokáží zaručeně zvednout náladu. Po vizuální složce si na své přijdou pánové i slečny, trojice s mikrofonem chvíli nepostojí a čile komunikuje s vděčným náctiletým publikem…zní to jako kolovrátek a taky že je.

Původně jsem měla v plánu přinést makro recenzi a rozebrat píseň po písni. Album mi leželo v žaludku tři týdny, než jsem si řekla, že nemá cenu být mírná na kapelu jen protože je česká, oblíbená a jsou to kamarádi mých kamarádů. Po nesčetném naslouchání tomuto produktu, ve snaze najít také pozitiva, docházím k tomu samému co na začátku. Jedenáct tracků je zbytečně mnoho. Snad by jim pomohla kratší stopáž, především ale nápaditější aranže. Příliš dlouhé refrény dělají zejména skladby Decision a Sonic Souls zcela zbytečnými. Schéma sloka, refrén, sloka, refrén proložené rapem s nepatřičnou výslovností v taneční muzice už dávno nefunguje.

Samotný úvod prvního tracku Escape je pecka, která mě při automatickém přehrávání skoro připravila o rozum. Rozkolísané hlukové intro při druhém poslechu propaluje ušní bubínky a nepřesvědčí ani ve chvíli kdy ho rozetnou bicí a song začne uhánět v doprovodu občasného šmrdlání po desce, které má snad připomínat scratche. Robotické bicí, vyhrávka, refrén a zase to stejné kolečko. Sterilní křeč. Jitka zní pouze tiše v refrénu, kam se opět vrací hlukový motiv ze začátku desky. První song je tedy soustem pro skalní fanoušky. To Hanging around už má podstatně pohodovější kabát. Rozmáchlé zvukové vrstvy od první vteřiny hladí příznivce tradičního crossoverovského přístupu, ale při refrénu jímá mírné snad každého kdo má hudební sluch. Dvojice MCs se skutečně pustila do zpěvu a berou se při tom ohromně vážně. Společně odzpívaný refrén je nejslabším místem tracku. Jak mohl nahrávacím procesem projít takhle falešný „souzpěv“? Stejným způsobem utrpěla jinak příjemně svobodomyslná Easygoing. Chvíle kdy Jitka zpívá sólo, zvláště pak pomalejší skladby jsou vůbec asi nejlepšími místy alba. Její hlas není nijak zvlášť výjimečný, ale stejně jako zpěvačka sama prýští sexappealem a kecálka během pár taktů spolehlivě strčí do kapsy. Hitovkový koncept tracku, který dokonce nepostrádá dobré nápady ale znovu položí na lopatky NuC svým „invenčním“ projevem. Není to zpěv, není to rap, není to ani ničím pozoruhodné, proč to tam proboha vůbec je? Skladba S-boy svým textem demonstruje, že hochům s mikrofonem popularita notně stoupla do hlavy a zatímco deklamují „lots of MCs ale zeros but i´m number one a 100% skills, there´s no time to chill“ nedokáží ani udržet tón. Naštěstí je tu solidní pomalá píseň Approaching my space, která opět díky Jitce kapele zvedá kredit. Co zkusit příště více vsadit na ni? Pasáže s jejím příspěvkem prohřejí jinak dost syrové album.

Celkové hodnocení: 4/10

Tracklist

01. escape