Soutěžní sekce 9. MFDF Jihlava zveřejněny

Soutěžní sekce 9. MFDF Jihlava zveřejněny

03. 10. 2005  |  Autor: ozzby  |  Komentáře (0)
Program 9. ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava po náročném výběru z 1100 přihlášených filmů představuje dvě zásadní sekce – obě soutěže, které každoročně systematicky mapují aktuální český a středoevropský dokumentární film. Ze šesti desítek přihlášených českých filmů, které vznikly od ledna 2004, jich sekce Česká radost uvede 15.
Program 9. ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava po náročném výběru z 1100 přihlášených filmů představuje dvě zásadní sekce – obě soutěže, které každoročně systematicky mapují aktuální český a středoevropský dokumentární film. Ze šesti desítek přihlášených českých filmů, které vznikly od ledna 2004, jich sekce Česká radost uvede 15. Soutěž Mezi moři uvede 18 filmů významně představujících region střední Evropy.

„Pro Českou radost je zásadní otevřenost vůči různosti tendencí objevujících se v českém dokumentu. Proto se snaží nabídnout obraz širokého tematického podloží a autorských tvůrčích přístupů, které se v bohaté české tvorbě odrážejí. Panel připravovaných českých dokumentů, jehož oddělení od Panelu připravovaných českých filmů jsme iniciovali, dokázal, že se u nás intenzivně pracuje na desítkách dokumentů. Česká radost je reprezentativní ukázkou a důkazem kvalitních výsledků této práce,“ říká Marek Hovorka, ředitel festivalu.

Režisérka Věra Chytilová vycházela z intimity přátelství a uvědomění si významu výtvarnice Ester Krumbachové pro českou kinematografii ve svém Pátráni po Ester. Miroslav Janek dokončil tento rok Portréty neznámých dětí (Audabiac), a dokument Vierka, příběh o setkání zpěvačky s mladou talentovanou romskou zpěvačkou, který se ale díky vývoji událostí během natáčení změnil v drama souboje dvou verzí pravd o životním naplnění. Oba jeho filmy uvede MFDF Jihlava ve slavnostní světové premiéře. Pavel Koutecký hledá v ironické poloze způsob, jak přiblížit divákům a demýtizovat fenomén klasické vážné hudby a přiblížit ji širšímu diváckému / posluchačskému publiku, v chytře vtipném dokumentu o Pražském jaru Každý rok je v Praze jaro, Opus 1. Studentka Katedry dokumentární tvorby FAMU Kateřina Krusová ve dvou posledních filmech kreslí citlivý intuitivní portrét reflexivního básníka, esejisty a překladatele Jana Vladislava, projekce obou dílů skládajících diptych bude rovněž světovou premiérou. Martin Mareček svůj aktivisticko-tvůrčí postoj přetavil do autorské výpovědi o vztahu ropy a společnosti na případu Azerbajdžánu; film s názvem Zdroj je součástí rozsáhlého sociálního projektu Auto*Mat. Spisovatel Jan Novák, který v šestnácti letech emigroval z Československa, autor knížky o bratrech Mašínech, za níž obdržel prestižní cenu Magnesia Litera, a spoluautor scénáře k filmu Miloše Formana Valmont, letos dokončil film Občan Havel jede na dovolenou. Jana Počtová natáčela dokument metodou reality show, protagonisty experimentu-hry byli studenti DAMU, kteří několik dní strávili v uzavřeném prostoru, tento filmový příspěvek k jednomu z mediálně nejdiskutovanějších témat současnosti má název Vostodvacet. Břetislav Rychlík se pokouší ukázat desetiletími socialistické industrializace poznamenanou krajinu severních Čech, vypovědět o obyvatelích moravsko-slovenského pomezí, jejich hodnotách, vztahu ke společnosti a každodennosti v celovečerním filmu Kamenolom Boží. Jan Šikl po 10 let sbíral české amatérské filmy, shromáždil materiál 150 rodin a vytvořil unikátní svědectví života 20. století v Česku. Po názvem Soukromé století bude v roce 2006 představených 8 filmů, 2 z nich ve světové premiéře již letos v Jihlavě: Král Velichovek, Tatíček a Lili Marlén. Helena Třeštíková dovedla svojí časosběrnou metodu, jíž je u nás průkopnicí, k zajímavému a hodnotnému pokračování, které je významným příspěvkem k poznámí společenských změn uplynulých dvaceti let, natočila Manželské etudy po 20 letech, z nichž jeden díl, věnovaný životu rodiny architektů a podnikatelů, Ivana a Václav, bude ve světové premiéře součástí české soutěže. Jakub Wagner představuje portrét Jana Kaplického, českého emigranta a zakladatele Future Systems, současného renomovaného architekta enigmatických komerčních i kulturních objektů, s příznačným názvem Profil. Neúnavná Kristina Vlachová upozorňující na pod povrchem obrazu společnosti doutnající nevyřešené politické problémy, představí dokument Cesta naděje, o odsunu Židů ze Slovenska během druhé světové války. Petr Zahrádka mapoval život lidí, kteří se vrátili do Etiopie, na místa, z nichž byli jejich předci odvlečeni do otroctví: One Love - Příběh o návratu Rastafariánů z Babylonu na Sión zásadním způsobem překračuje rámec konvenčního cestopisu.

Soutěžní sekce Mezi moři uvede čtyři české filmy: Zdroj (Martin Mareček), Soukromé století - Král Velichovek a Tatíček a Lili Marlén (Jan Šikl) a One Love (Petr Zahrádka).

Maďarsko bude zastoupeno novým filmem Petera Forgácse: El Perro Negro - Příběhy ze španělské občanské války, obraz tohoto válečného konfliktu v útržcích filmů rodinných archivů odkrývá privátní rovinu války. Gábor Zsigmond Papp sestavil unikátní, mrazivě humorný a překvapivý film Život agenta z instruktážních filmů maďarské tajné policie. Zsigismond Deszo, který vloni získal Zvláštní uznání středoevropské poroty, uvede svůj nový film Hlemýždí pevnost. Robert Lakatos za svůj dokument Transylvánské Kasino získal Cenu pro nejlepší krátký film na Maďarském filmovém týdnu.

Polsko reprezentují Stanislaw Mucha s dokumentární komedií Reality Shock představující skupinku svérázných lidí z okraje společnosti, jejichž poklidný život narušily sociální změny po vstupu Polska do EU. Dále Marcin Mamon a Mariusz Pilis, jejichž Vůně ráje je mapou vztahu jednotlivce a islámů v různých zemích Blízkého a Dálného Východu. Jarek Sztandera putoval ve vlaku plném poutníků z Katowic do Lourd, společně s desítkami doufajících křesťanů a jejich knězů se táže po otázkách víry v sociálním dokumentu Za zázrakem. Rakousko rozprostírá šíři svojí početné a kvalitní dokumentární tvorby: významný představitel třetí rakouské avantgardy Gustav Deutsch se zaměřil na archivní průzkum kina, jeho okolí a kontextů jeho návštěvníků v raném období kinematografie. Z důsledně objevovaného materiálu vytváří sofistikovaný film – hypertext Svět Zrcadlo Kino. Michael Glawogger hledal různé podoby vztahu práce a člověka v 21. století v šokujícím, vizuálně propracovaném mnohovrstevnatém eseji Dělníkova smrt. Hubert Saupert shromažďuje na březích Victoriina jezera, ve městě Mwanza důkazy pro drásavou sociální kritiku. Film Darwinova noční můra byl uveden na Bienále v Benátkách a získal řadu ocenění (mezi jinými i Evropskou filmovou cenu za nejlepší dokumentární film). Angelika Schuster a Tristan Sindelgruber pět let sledovali vývoj a pozadí soudních procesů proti africkým uprchlíkům, dokumentární thriller s názvem Operace jaro prověřuje a z různých (především kritických) úhlů sleduje aplikaci aktuální rakouské legislativy a metod vyšetřování.

Slovenská republika se letos představuje v reprezentativní šíři: celovečerním dokumentem Jaroslava Vojteka My zďes, časosběrným příběhem rodiny slovenského původu z Kazachstánu, která přijela žít na Slovensko s vírou v lepší budoucnost. Marko Škop a Juraj Johanides představují výjimečnou a nadčasovou postavu slovenské kinematografie – režiséra Ella Havettu, v hravém portrétu Slavnost osamělé palmy. Režisérka Zuza Piussi se v lehce bizarním sociálně-ironickém filmu Andělé pláčí zaměřila na komunitu slovenských homosexuálů.

Zásadní filmy současného světového dokumentu se jihlavskému publiku představí ve dvou sekcích: Bedekr pravidelně představuje hodnotné filmy v stávajícím roku oceněné na jiných významných světových festivalech, Dobré dílo zviditelňuje filmy nepovšimnuté oceněním, leč výjimečné. Rozsáhlé profily významných a přelomových postav světového dokumentu (často v našem kontextu málo známých či zcela neznámých) uvádějí Průhledné bytosti. Tato základní programová vrstva bude dále doplňována programovými lahůdkami v dalších sekcích. Podrobnosti o všech dalších filmech programu se dozvíte v nejbližších dnech z tiskových zpráv, jakož i na webových stránkách www.dokument-festival.cz.
0 KOMENTÁŘŮ
DISKUZE
Jméno:
Email:
Titulek:
Text:
Zadejte číslo 144:
MP3 DOWNLOAD
TIPY NA ZAJÍMAVÝ OBSAH
REKLAMA   |   KONTAKT   |   ARCHIV   |   FESTIVALY 2024   |   RSS
ISSN 1801-6340, © Copyright Poslouchej.net 2003-2012
Webdesign a grafika